Sunday, May 26, 2013

{tananyag} Ismeretterjesztő szöveg feldolgozása

Iskolánkban 9. osztályban természetföldrajzot, 10. osztályban pedig társadalom- és gazdaságföldrajzot tanítunk. Jónak tartottam, hogy a két év lezárásaként a tanulók komplex ismeretterjsztő anyagokat dolgozzanak fel, mutassanak be egy poszter segítségével és lehetséges megoldásokat keresenek a bennük felvetett problémákra.

Mivel a kiszemelt 10. osztály kis létszámú, ezért két csoportra osztom a tanulókat. A csoportszámnak megfelelően két szöveget kerestem. Mindkettőt a National Geographic idén megjelent cikkeiből választottam ki. A fő szempont az volt, hogy a természet-, társadalom- és gazdaságföldrajzi elemek egyaránt jelenjenek meg a szövegekben és a cikkek vessenek fel valamilyen, még szakemberek által sem megoldott problémát. Az egyik cikk, a Pénzé tett vadon a magazin februári számában jelent meg. Az olajcégek, a helyi lakosok és a környezetvédők közötti feszültséget mutatja be. (A cikk alapján készült szitációs játékról itt olvashatsz.) A másik cikk, a Bőségünk zavara a májusi számban jelent meg. Ez a cikk a növénytermesztés előnyeiről és hátrányairól szól, amit a gazdák és a természetvédők szemszögéből mutatnak be.
A "projekt" megvalósítására három órát szántam.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Felkészülés, felszerelés és eszközök
  • csoportszámnak megfelelő szövegek (l. fent) fénymásolása
  • szemléltető anyagok (ismeretterjesztő szövegek felépítése és elemei) kinyomtatása
  • flipchart papír, filcek, ragasztó, gyurmaragasztó

A szövegek feldolgozásának menete
1. óra
  • Közösen beszélgetünk a tudományos és ismeretterjesztő szövegekről (célja, stílusa, szókincse...).
  • A szemléltető anyagok segítségével beszélünk az ilyen típusú szövegek felépítéséről (a kép egyetlen hibája, hogy a képszerkesztő az ékezetes betűket nem kezelte) és...
  • az elemeiről (a képen csupán részlet látható).
  • A tanulókat csoportokra osztjuk.
  • A kiosztott szövegeket a csoportok (akár több részre osztva - rajtuk áll) elolvassák és megbeszélik.
  • A csoportok elkészítik a poszter tervét.
2. óra
  • A csoportok kivitelezik a posztert (otthonról képeket, térképet, színes ceruzát stb. hoznak; felhasználják az előző órán kiosztott lapok ábráit).
  • A csoportok elkészítik a kiselőadás vázlatát.
3. óra
  • A csoportok véglegesítik a kiselőadást (meghallgatva a prezentálót, kijavítva a hibákat).
  • A csoportok bemutatják a projektet (kb. 5 perc csoportonként).
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

No comments:

Post a Comment